Tesla na pierwszym miejscu rankingu technologii, ale go nie wygrała
Tesla zdobyła najwyższą liczbę punktów w amerykańskim badaniu J.D. Power 2022 U.S. Tech Experience Index (TXI), ale go nie wygrała z powodów proceduralnych. Badanie weryfikuje jak w praktyce działają zaawansowane technologie zastosowane w samochodach i jak bardzo zadowoleni są z nich użytkownicy.
Badanie 2022 U.S. Tech Experience Index (TXI) opiera się na odpowiedziach 84 165 właścicieli nowych pojazdów z roku modelowego 2022. By odpowiedzieć na pytania musieli oni używać swoje samochody minimum 90 dni. Ankiety przeprowadzono w okresie od lutego do maja 2022 r. Tesla zdobyła 681 punktów na 1000 możliwych. To najwyższy w historii wynik badania. Na szczycie tabeli jest jednak marka Genesis z wynikiem 643 punkty, gdyż Tesla odmówiła udzielenia informacji o właścicielach pojazdu w stanach, gdzie jest to wymagane przez prawo. I została zdyskwalifikowana. Tak samo z zestawienia wypadł Polestar, druga w pełni elektryczna marka. Ale tu powodów dyskwalifikacji nie podano.

Wyróżnienia w 4 kategoriach
W badaniu TXI przeanalizowano 35 technologii motoryzacyjnych, które podzielono na cztery kategorie: wygoda, automatyzacja, zarządzanie energią i zrównoważony rozwój oraz infotainment i łączność. Oceniano tylko nowatorskie, zaawansowane rozwiązania.
Choć na szczycie listy jest Genesis, z największą sumą punktów to poszczególne kategorie wygrały inne marki.
Wygoda:
W klasie premium wygrał Cadillac Escalade – za kamery zamiast wstecznych lusterek. W klasie samochodów masowych w tej samej kategorii wygrał Subaru Ascen, też za kamery wsteczne.
Automatyzacja:
W klasie premium wyróżniono Lexusa IS za automatyczny system unikania kolizji z pieszym, w klasie masowej nagrodę otrzymał Mitsubishi Outlander za automatyczne hamowanie podczas cofania w przypadku rozpoznania niebezpieczeństwa
Zarządzanie energią i zrównoważony rozwój
Tu wyróżniono Mini Coopera za one pedal driving (red: serio?)
Infotainment i łączność
BMW X3 za… kluczyk w telefonie (red: znów – naprawdę?)
Czytnik odcisków palców i sterowanie gestami na cenzurowanym
Wyniki badania wskazują, że nowe technologie mogą być kłopotliwe w masowym wdrożeniu i sprawiać problemy użytkownikom. 46% nowych rozwiązań sprawiało przynajmniej jeden kłopot. Najbardziej denerwującą użytkowników opcją był niewłaściwie działający czytnik linii papilarnych. Na skali niezadowolenia przeganiał sterowanie gestami, które wcześniej było na szczycie najgorzej działających rozwiązań.
Z badania wynika też, że nowoczesne technologie są jednym z głównych czynników decydujących o wyborze auta. Zaś Tesla i Polestar tak namieszały w branży, że inni producenci muszą wyraźnie przyspieszyć by gonić te marki, uznawane za liderów.